Ook een ochtend-snoozer? Wij hebben de perfecte tips voor jou!

Ook een ochtend-snoozer? Wij hebben de perfecte tips voor jou!

Hoor jij ook eerder tot de groep nachtuilen als de vroege vogels?

Hoort het veelvuldig drukken op de snoozeknop tot je ochtendritueel? Is jouw eerste woord in de ochtend „Grrr“ of een geeuw?

Dan hebben wij de perfecte tips voor jou. Met deze eenvoudige tips kun je met meer energie en in een positieve stemming je dag starten:


1. Glas Water:

Drink elke ochtend een glas water op een lege maag. Water reinigt en stimuleert de bloedsomloop. Daarnaast geeft het snel energie, omdat we vaak door de nacht in de ochtend uitgedroogd zijn.


2. Dagelijkse affirmatie, bijv. een mantra:

Men heeft ontdekt dat mantra’s, ofwel affirmaties, bij regelmatige herhaling je gezindheid kan beïnvloeden. Zoek daarom positieve eigenschappen die je wenst voor die dag. Bijvoorbeeld: “Ik ben sterk, zelfverzekerd en liefdevol”, “Ik ben gezond, vrolijk en zit vol energie”. Herhaal de mantra-van-de-dag een paar keer in de ochtend en gedurende de dag als je een pauze hebt of het gevoel hebt wat kracht en ondersteuning nodig te hebben. Je zult snel merken dat je je daarna beter voelt.


3. Dagelijkse meetbare doelen stellen:

Stel je elke dag in de ochtend 3 doelen die je behalen kunt. Deze moeten zo concreet en realistisch mogelijk zijn, bijv.: “Ik zal vandaag tot aan de middagpauze 5 artikels proeflezen”.

Minder goed is: “Vandaag zal ik om loonsverhoging vragen en het meteen krijgen”. Je kunt dan beter zeggen: “Ik zal vandaag een afspraak maken met mijn Chef om te vragen om een loonsverhoging.” Op deze manier blijft de motivatie instant en je zult zien dat je op een dag veel kleine successen kunt boeken.


4. Een koude douche in de ochtend:

Vooral doen! Zelfs als het een keer moeilijk lijkt en vooral als het koud en buiten donker is. Spoel jezelf elke ochtend koud af. Je kunt ook aan het einde van de warme douche even koud naspoelen. Deze handeling verfrist niet alleen de geest, maar verstevigt ook het bindweefsel en is goed voor de bloedsomloop.


5. Je favoriete nummer als wekgeluid:

Als dit technische mogelijk is, stel je als dagelijkse wekgeluid je lievelingsnummer in. Een positieve associatie bij het wakker worden in de vroege ochtend zorgt voor een goede stemming. Je zult de dag ontspannener en vrolijker starten.

Jammer genoeg bestaat er geen geheim middeltje om van een nachtuil een vroege vogel te maken. Echter, deze tips zullen je al een heel stuk op weg helpen en op den duur een verandering teweeg brengen, zodat je de dag fris en opgewekt kunt starten.